Multiplele oportunități oferite de marketingul digital au revoluționat modul în care brandurile de pe întreg mapamondul reușesc să comunice cu audiențele lor. Drept urmare, foarte multe companii din diferite industrii au renunțat definitiv la publicitatea tradițională și s-au bazat exclusiv pe online pentru promovarea produselor sau serviciilor oferite.
Totuși, atât obiceiurile de cumpărare ale clientului, cât și percepția sa față de un anumit produs sau serviciu se pot modifica odată cu trecerea timpului. Astfel, pentru ca un brand să poată rămâne competitiv, este necesar să se muleze pe noile nevoi ale audienței sale și să apeleze la instrumente de marketing relevante prezentului.
Influencer marketingul este un concept relativ nou în România, care a căpătat rapid popularitate, datorită multiplelor beneficii pe care le oferă. În continuare, vom explica acest instrument de promovare și vom prezenta toate avantajele care pot fi obținute prin utilizarea sa.
Ce este influencer marketingul și ce sunt influencerii
Influencerii sunt persoane care activează în mediul online și care au reușit, într-o anumită perioadă de timp, să creeze o comunitate puternică, alcătuită din persoane care le urmăresc conținutul și care au încredere în opiniile și sfaturile lor.
Influencer marketingul este un instrument prin care companiile creează o punte de comunicare cu audiențele lor și prin care ajung mai rapid la clienți, uneori iesind din conventional, astfel încât să-și poată prezenta produsele sau serviciile dintr-o perspectivă mult mai atractivă pentru publicul țintă.
Influencer marketingul s-a bucurat de o evoluție majoră în ultimii ani, în special pe fondul interesului tot mai scăzut al clienților către reclamele convenționale și datorită nevoii acestora de a afla informații despre un produs sau serviciu de la o persoană în care au încredere.
Motivele pentru care influencer marketingul este eficient pentru un brand
Atunci când un brand alege să colaboreze cu un influencer pentru a-și promova produsele sau serviciile, efectele pozitive ale unei astfel de decizii pot fi resimțite imediat. Motivele pentru care această tehnică este atât de eficientă sunt următoarele:
Umanizează brandul
O mare parte a consumatorilor tinde să aibă o mai mare încredere într-un brand care își afișează latura umană și care poate comunica la un nivel personal cu ei. Prin colaborarea cu un influencer, bariera de comunicare dintre brand și audiență va fi depășită, iar compania va putea să-și transmită toate informațiile și ofertele prin intermediul acestuia, într-un mod mult mai eficient.
O metodă mai rapidă de a ajunge la public
Eforturile unui brand de a-și construi o audiență relevantă pot dura luni, uneori chiar și ani. În schimb, atunci când alegi să colaborezi cu un influencer, vei găsi o audiență solidă, formată din oameni relevanți pentru serviciile sau produsele pe care le vinzi, care, cel mai probabil, vor fi interesați de acestea, de îndată ce le vor fi prezentate.
Totuși, pentru cele mai bune rezultate, este important să colaborezi cu acei influenceri ale căror audiențe corespund cu profilul tău ideal de client. Pentru a te asigura că faci alegerea cea mai profitabilă pentru afacerea ta, este recomandat să colaborezi cu o agentie de comunicare full service, care are toate resursele necesare pentru a te ajuta să descoperi cele mai bune oportunități de pe piață.
Un grad mai mare de încredere
Companiile care au un brand în plină dezvoltare și care își doresc să crească gradul de încredere a audienței în produsele sau serviciile lor pot realiza acest lucru prin colaborarea cu un influencer. Sentimentele de angajament, admirație și reciprocitate pe care audiența le are față de un anumit influencer îi determină pe urmăritori să reacționeze pozitiv la recomandările pe care acesta le face.
Astfel, atunci când un influencer promovează anumite produse sau servicii, persoanele care îl urmăresc le vor corela cu experiența și gradul de încredere pe care persoana publică le-a demonstrat de-a lungul timpului și se vor arăta dispuse să le încerce.
Principalele categorii de influenceri
Pentru a înțelege mai bine de ce este important să colaborezi cu influencerii potriviți, ar trebui să cunoști principalele categorii din care aceștia fac parte:
Celebrități
Sunt persoane publice, cunoscute de publicul larg, în special datorită televiziunii, tabloidelor sau social media. Din această categorie fac parte: actori, cântăreți, sportivi de performanță, prezentatori TV și persoane ale căror activitate atrage atenția maselor. Aceste persoane se bucură de cea mai mare expunere în mediul online, însă audiența lor este diversă, formată din persoane cu opinii și nevoi diferite.
Creatori de conținut
Această categorie este reprezentată de persoane care și-au construit renumele și audiența prin activitatea pe care o fac, aceea de creare de conținut. Reprezentativi pentru această categorie sunt: bloggerii, video bloggerii sau persoanele care postează conținut prin intermediul rețelelor de socializare. Creatorii de conținut se bucură de un grad mare de expunere în mediul online și de o audiență de nișă, formată din persoane cu interese similare.
Experți
Sunt persoane cu un grad mare de expertiză într-un anumit domeniu și care vor comunica mereu cu audiența lor doar din prisma experienței pe care au dobândit-o. Din această categorie fac parte: cercetătorii, experții din diferite domenii precum marketing, IT, auto, cooking sau antreprenorii de succes. Cu toate că audiența acestor persoane nu este la fel de mare precum cea a creatorilor de conținut și a celebrităților, publicul lor este foarte nișat și are un grad de încredere foarte mare în ei. În multe cazuri, influencerii din această categorie au și calitatea de formatori de opinie.
Micro-influenceri
Se aseamănă cu creatorii de conținut, însă au o audiență mai scăzută, dar în plină dezvoltare, și o comunitate destul de receptivă la conținutul pe care îl creează. Cu toate că au o deschidere mai mică la public, audiența lor este una destul de nișată, iar colaborările cu un astfel de influencer sunt și cele mai accesibile ca preț.
Colaborarea cu un influencer se poate dovedi eficientă doar atunci când o companie înțelege că această metodă de promovare este o colaborare pe termen lung, nu o simplă tranzacție, și că relevanța audienței este mult mai importantă decât dimensiunile acesteia.
Sursa Foto: Shutterstock