Un business aflat la început de drum depinde de multe variabile, pentru o creștere cu adevărat sustenabilă. Specificul activității, caracteristicile serviciilor oferite sau modul în care se scalează afacerea sunt aspecte variabile, dar prezența activă în mediul virtual nu se negociază. Dincolo de punerea la punct a unui site funcțional și atractiv, de alegerea serviciilor potrivite pentru SEO sau de parteneriatele cu alte companii, un brand trebuie să își clădească o reputație credibilă.
Construită strategic pas cu pas, dar ușor de periclitat, cu un singur status neadecvat în Social Media sau cu un răspuns nesatisfăcător la mailul unui client nemulțumit, imaginea pozitivă în lumea digitală poate converti rapid userii în clienți. De modul în care este perceput în mediul online brandul pe care îl reprezintă depinde atât un start-up, cât și o companie cu experiență, dar în plin rebranding. Managementul reputației online necesită viziune de ansamblu, unelte digitale potrivite și profesioniști dedicați.
Vezi 👉 AICI categoria noastră de NEWS & INSIGHTS
În ce mod abordezi managementul reputației online
Specialiștii în branding îți vor spune că acesta este punctul cel mai fierbinte al managementului afacerii tale. Clienții și-au dezvoltat reflexul de a se baza pe opiniile la cald și pot verifica în timp real dacă merită să apeleze la serviciile tale sau să îți încerce produsele. A lua în serios review-urile userilor din social media sau de pe diferitele site-uri poate face diferența dintre o afacere de succes sau una mai putin reusita. Un plan de acțiune cuprinzător este obligatoriu.
În primul rând, este vital să știi cum te raportezi la concurență. Analiza industriei în care activezi pornește de la concurenții direcți și trebuie să scoată la iveală nișa pe care te poți focusa. Trendurile din piață sunt reflectate în timp real de topicurile cele mai vehiculate în motoarele de căutare, iar acestea îți arată în ce direcție este bine să îți investești resursele.
În cazul în care ai un business deja activ, trebuie să faci o analiză a reputației lui actuale, prin monitorizarea aparițiilor și mențiunilor sale online. Serviciile profesionale de digital brand audit și strategie pot arăta care sunt punctele slabe ale business-ului tău, iar tacticile potrivite de poziționare aplicate îți pot aduce, pe termen lung, o identitate de brand puternică. Fiecare context negativ ce poate fi pus în legătură cu afacerea ta trebuie contrabalansat printr-o soluție prin care vulnerabilitățile să devină puncte forte. Adoptarea unei atitudini transparente și folosirea mijloacelor de comunicare potrivite cu targetul contează și ele. În orice caz, strategia reputației online a unui brand este un document care își păstrează permanent caracterul de draft, mereu supus schimbărilor în timp real, impuse de schimbările de moment.
Vezi categoria noastră de ▶️ PROIECTE
Cum poți evita cele mai frecvente greșeli
Chiar dacă activitatea companiei tale nu se leagă 100% de internet, este important ca acest mediu să fie unul dintre principalele domenii spre care să îți îndrepți eforturile. În goana lor după review-uri pozitive și după o interacțiune cât mai efervescentă cu publicul, multe branduri aleg căile scurte și păguboase. Business-urile ce vânează vârfuri de ranking sezoniere în algoritmii online pierd din vedere importanța unei bune reputații pe termen lung.
Sinceritate în review-uri: Spre deosebire de anii trecuți, consumatorii pot distinge un review plătit de unul autentic. Tonul sec și formulările schematice trădează un brandul lipsit de sinceritate. Mai mult, Google va penaliza acest tip de practică prin devansarea poziției brandului tău în rezultatele căutărilor. Alege, în schimb, să încurajezi dialogul deschis, pe paginile tale de Social Media și dă-i brandului tău o voce pe care userii să o simtă cât se poate de umană. Tratează comentariile malițioase cu diplomație și descurajează din rădăcină discursul urii și trollingul pe marginea anumitor subiecte.
Reacție în timp real: Buna reputație din mediul online se poate pierde foarte ușor. Un review negativ, din partea unui client fidel, formulat pertinent și bine argumentat, dar ignorat. Atitudinea brandului tău contează mai ales în momentele de criză, iar receptivitatea te ajută să bifezi puncte importante la capitolul percepție publică. Oferă-i consumatorului ocazia de a-ți explica mai bine problema de care s-a izbit și oferă-i o soluție concretă, prin care să îi câștigi loialitatea.
Conținut online îndoielnic: se spune că regele mediului online este conținutul, fie că vorbim aici despre articole de bloguri, fie despre opinii emise de specialiști sau despre ghiduri online, scrise meticulos și însoțite de fotografii elocvente. Chiar dacă paginile de produs sau de descrieri ale serviciilor de pe site-ul tău sunt bine puse la punct, ele nu sunt de ajuns. Multe business-uri ignoră importanța unui content marketing țintit către nevoile publicului, ce poate genera trafic organic prin simpla credibilitate. Nu la fel de simplu, însă, este să aduci pe site-ul tău texte scrise bine, cu un tone of voice adecvat fiecărui profil de buyer persona.
Vezi categoria noastră 👉 DESPRE
Ce acțiuni trebuie incluse într-o strategie eficientă
Definește bine industria pe care vrei să o abordezi, monitorizează specificului ei în mediul online și studiază erorile concurenților. Rafinarea strategiei tale de marketing, pentru obținerea unei bune strategii online, poate depinde de următorii factori:
Abordarea canalelor de comunicare potrivite: o vei defini pornind de la canalele folosite de competitorii tăi, dar ținând cont de specificul activității tale. Indiferent că te concentrezi pe rețelele sociale, pe publicitate online, pe direct mail sau pe video advertising, este vital să urmezi tendințele la care este receptiv publicul tău.
Consistență în comunicare: o identitate de brand puternică depinde, în mod radical, de modul în care echipele de comunicare își asumă aceeași misiune. De la pagina de prezentare a companiei și până la tonul pe care îl folosești pentru a răspunde userilor de pe rețelele sociale, mesajele pe care le transmiți trebuie să fie coerente și să vehiculeze valori comune.
Engagement: nu putem vorbi despre o strategie coerentă de prezență online fără un management eficient al comunității. De fiecare dată când interacționezi sincer și prompt cu audiența căreia i te adresezi, construiești o relație pe termen lung alături de ea. Reacția promptă la sugestiile userilor, încurajarea lor să-și spună povestea trăită alături de brandul tău, alegerea unor influenceri autentici și chiar adoptarea unui ton jovial, atunci când contextul o permite, îți conferă o bază solidă de clienți.
Sfaturile de mai sus pot face diferența dintre un brand care apare pe prima pagină, în căutările Google, și oricare altul. Într-o lume în care brandurile încep să strige tot mai puternic, este important să găsești acea voce care să capteze atenția.
Credit foto: Shutterstock