Prima reacție a multor companii când situația economică devine dificilă este să taie bugetele de marketing. Această soluție la îndemână poate avea, însă, consecințe negative pe termen mediu și lung și chiar le oferă competitorilor șansa de a se impune în fața consumatorilor.
Cel mai recent raport IPA Bellwether a identificat un sold net pozitiv de 24,2% în bugetele de marketing, ceea ce indică faptul că mai multe companii se așteaptă la o creștere a cheltuielilor publicitare decât cele care prevăd o scădere. Ținând cont de aceste cifre, implicațiile sunt că recesiunea prezisă de mult poate fi una relativ scurtă. Mai mult, potrivit aceluiași raport, companiile care își măresc cheltuielile de marketing nu numai că vor culege beneficiile notorietății brandului și ale cotei de piață într-un moment în care alții ar putea reduce cheltuielile, dar vor contribui la reducerea duratei recesiunii.
De ce oare însă de cele mai multe ori în criză economică sau situații mai dificile clienții taie în primul rând din bugetul de marketing și comunicare?
„Industria noastră s-a luptat de-a lungul timpului cu prejudecata că bugetul de marketing și comunicare trebuie să fie prima victimă sacrificată și a primit adesea eticheta de cost neesențial. Experiența ultimilor 15 ani însă ne-a învățat că, pe termen lung, cei care investesc în comunicare beneficiază de o eficiență sporită a bugetului și că, fără comunicare, toate celelalte cheltuieli sunt cu mult mai mari decât reducerea în sine”, spune Adina Trandaf, Managing Director al Oxygen.
Dar, așa cum punctează și ea în continuare, tăierea bugetului de comunicare nu a fost niciodată o soluție și, din fericire, clienții au început să învețe asta. Actualmente, tot mai mulți își reorganizează resursele în funcție de nevoi, sunt mai atenți la eficiența mediilor de comunicare și se informează mai bine. „Astfel că, în loc să taie, preferă mai curând să schimbe destinația. Spre exemplu, în pandemie, bugetele au mers preponderent către digital, de două ori mai mult decât înainte de 2020, poate în detrimentul altor servicii, precum BTL-ul tradițional. Nu înseamnă că s-a tăiat bugetul – doar a fost consumat altfel”, a adăugat Trandaf.