Anul 2020 a reprezentat rezistență la presiunea unei crize globale, 2021 a fost anul adaptării și al experimentelor, iar 2022 va însemna consolidare și evoluție. Aceste tendințe s-au manifestat în toate domeniile și sectoarele de activitate, inclusiv în marketing. Noua normalitate a testat capacitatea de răspuns la imprevizibil, flexibilitatea și deschiderea companiilor spre noi modalități de abordare a consumatorilor. După cum era de așteptat, brandurile s-au reorientat către mediul online, dând startul unui proces intens de digitalizarea a instrumentelor de marketing și vânzări.
Cea mai eficientă metodă de a face digital marketing în 2022 se preconizează a fi influencer marketing-ul. Podcast-urile cu invitați, postările și clipurile video de scurtă durată, postate pe conturile de social media ale influencerilor s-au bucurat de mult succes în ultima perioadă și se așteaptă să crească și mai mult în popularitate. Este de așteptat ca în 2022 brandurile să extindă aceste cooperări, adoptând mai multe colaborări de lungă durată, introducând parteneriate always-on și apelând din ce în ce mai mult la micro-influencers.
15 secunde – noul standard pentru conținutul video. TikTok a dat tonul, celelalte platforme de social media i-au urmat exemplul. Cu toate că platforma chineză a extins durata clipurilor până la 3 minute, formatul short-video care a consacrat-o va fi probabil cel mai consumat tip de conținut în 2022. Astfel, oamenii din digital marketing trebuie să țină cont de acest detaliu atunci când se pregătesc să condenseze informațiile.
Conținutul optimizat pentru telefoane mobile va câștiga și mai mult teren. Chiar dacă formatele laptop/desktop nu pot fi încă date uitării, tot mai multe campanii vor fi gândite din start pentru a fi servite prin intermediul ecranelor de smartphone. La nivel vizual acest aspect va duce la focus mai intens pe elementele importante și imagini mai ”curate”, în care se renunță la detaliile care nu ies în evidență pe ecranele de 5-6 inch.
Tot în 2022 este foarte posibil să vedem o explozie a campaniilor de responsabilitate socială. Este de așteptat ca ESG (Environmental Social Governance) și CSR (Corporate Social Responsability) să fie tratate cu prioritate de majoritatea brandurilor atunci când își stabilesc bugetele pentru noul an. Proiectele ESG inițiate în ultimii ani de marile corporații au atras valuri neașteptate de simpatie din partea consumatorilor și a companiilor de media, așa că în 2022 vom vedea cu siguranță tot mai multe branduri care le urmează exemplul. Mai mult, unii analiști sunt de părere că anul 2022 nu va mai fi despre promovarea produselor în sine, ci despre impactul redus pe care îl are producția acestora asupra mediului, faptul că sunt reciclabile și fabricate din materiale reciclate.
Nu în ultimul rând, digital marketing-ul va fi nevoit să se bazeze tot mai puțin pe third-party cookies în 2022. Pe măsură ce reglementările legate de protecția datelor personale devin tot mai restrictive, marketerii vor fi nevoiți să se bazeze pe colectarea directă și voluntară a informațiilor despre preferințele consumatorilor. Drept urmare, poll-urile cu premii și colectarea datelor prin gamification urmează să devină instrumente de bază în cunoașterea pieței.